tisdag 5 juni 2007

"Vi kan fisk"

Vi Älvsjö har vanligtvis en helsidesannons i min favorit-tidning Mitt i Söderort. Där kan man kolla in "Hasses köttklipp", "Susannas vitaminkickar", "Dannes superklipp" och "Mikaelas fiskerbjudande" för att sedan fundera på huruvida man ska orka ta sig till Sjättenovembervägen i Älvsjös djupa villadjungel. Oftast orkar jag inte det, för så lockande är inte klippen. Men jag läser dom ändå varje gång tidningen dimper ner i brevlådan.

Idag, efter att ha varit bortrest i en sisådär fem dagar, välkomnades jag tillbaka av ett nytt nummer av världens bästa lokaltidning. På baksidan läste jag sedan om "Veckans värsting! Svensk färsk oxfilé, klass 1, 199:-/kg" och får sedan syn på följande erbjudande under "Mikaelas fiskerbjudande":

Stora färska räkor
70-90 st/kg
9, 98 kr/hg


Wowawewa, tänker jag tills jag läser den lilla raden under prisangivelsen. Där står det: "Har varit frysta".

Min fråga till Vi Älvsjö, som stoltserar med att "Vi kan fisk", om de har varit frysta - kan de verkligen klassas som färska då? I sådana fall är ju alla tinade räkor färska? Om jag bjuder Liza på räkfrossa och tinar 4 kg räkor (you'd be amazed) kan jag då med gott samvete säga "Välkommen in käraste, slå dig ner och ta ett glas vin innan vi hugger in på 4 KG FÄRSKA RÄKOR"?

Kanske är det "färska" i betydelsen "inte tillagade", men det är väl inte så ofta man köper en påse tillagade räkor i butiken? Gud alltså, jag blir inte klok på det här. Måste kanske åka till Vi Älvsjö och kolla om räkorna säljs färdigförpackade eller inte för att få lite klarhet i det här.

3 kommentarer:

eff sa...

Fast de är ju tillagade. De kokas ju, ofta direkt på fartyget som dratt upp kalaset. Så "färska" måste betyda "inte frysta", eftersom det inte betyder "råa".

Vi måste nästan ringa Horace.

Johanna sa...

Eff: Ja om inte det här är ett fall för Horace så vet jag inte vad..

liza sa...

men alltså goddamn... är det frysta råa räkor de säljer?? det vore ju helt bisarro, vem fan behöver det?