onsdag 25 april 2007

Tomma hyllor

Här sitter en på tunnelbanan och myser med en bok. Tänker middag. Wok (alltså purjo, marinerad tofu, paprika etc.), med underbara, breda, risnudlar. Jag älskar risnudlar. Det är kanske min bästa matupptäckt. Och så myser jag, för jag vet att urbilliga, jättesentöppna, härliga och trevliga Coop i Skärholmen har risnudlar in abundance.

Utom idag. Samma fina billiga tofu, samma kryssa mellan KRAV-märkt purjo och lite mögliga kinesiska frukter. Men inga risnudlar. Eller jo, med inte de breda. Smala risnudlar är urtrist och såklart fanns det massor, plus mord-äggnudlar. Sväljer stoltheten och går in på hemska ICA, där alla är vita och ingen hoppig reklam-Stig. Och inga breda risnudlar! Tomma gapande hyllor, ångest och frustration.

Grejen är att det här inte första gången! Förra gången var det blå Alpro-sojamjölk. Gången innan mitt favoritknäcke. En annan gång margarinet. Och det tar alltid slut i båda stormarknaderna samtidigt. Det är ondska, och det är inte öppet till 22 någonstans i närheten.

Inga kommentarer: